Kilka przydatnych informacji technicznych

Porady i wyjaśnienia jak dobrze zrozumieć "drukarza" oraz co zrobić aby praca którą chcemy przygotować i wydrukować wyglądała najlepiej.

Poniżej przedstawiamy zestaw informacji przydatnych podczas tworzenia pracy dla drukarni

Czy moja praca będzie wyglądać po wydrukowaniu tak jak na ekranie?

Bardzo podobnie, ale istnieje kilka różnic:

  • Obraz wyświetlany na monitorze powstaje w zupełnie odmienny sposób niż w czasie procesu druku. To co widać na ekranie zależy głównie od indywidualnych ustawień monitora, modelu karty graficznej, czy wreszcie ustawień kalibracji kolorów w samym systemie operacyjnym.
  • Kolory na wydruku są inne od tych na ekranie, co jest spowodowane całkowicie odmiennym sposobem ich tworzenia (monitory pracują w trójkolorowym systemie RGB, zaś druk odbywa się standardowo w czterech kolorach CMYK). Dlatego zawsze obraz CMYK oglądany na monitorze musi zostać przekonwertowany na standard RGB co już samo w sobie powoduje pewne przekłamania koloru.
  • Wpływ na kolor wydruku ma także zastosowany rodzaj papieru. Inny efekt kolorystyczny otrzymamy, drukując tą samą pracę, na papierze niepowlekanym offsetowym (kserograficznym), a inny na papierze powlekanym (kredowanym lub satynowanym). Ogromny wpływ na kolorystykę druku ma także kolor papieru, jego grubość oraz wiele innych czynników związanych z samym procesem produkcji papieru. Sam kolor papieru ma także ogromy wpływ na wrażenie kolorystyczne otrzymanej pracy. Druk na papierze np. kremowym da w efekcie inny wyglad niż ten sam druk na papierze białym
  • Jeżeli bardzo ważne jest uzyskanie konkretnych kolorów, sugerujemy korzystanie z wzorników kolorów druku, na podstawie którego możemy zobaczyć, jak kolory wychodzą w rzeczywistości i na tej podstawie dopasować swoją pracę.
  • Niebagatelny wpływ ma także rodzaj użytej maszyny do druku (inaczej offset inaczej cyfra).

Czy opłacalny jest druk w bardzo niskich nakładach?

Tak, w technologii druku cyfrowego jest on opłacalny i pozwala na druk prac w dowolnie niskich nakładach (nawet 1 sztuki), przy zachowaniu cen, które dla innych technologii jest nieosiągalne.

Jaka jest różnica pomiędzy wydrukiem laserowym i offsetowym?
Jakościowo oba wydruki są do siebie bardzo zbliżone, przy czym:

  • często występuje pewna różnica w kolorze, druk cyfrowy potrafi odtworzyć większe nasycenie kolorów, druk offsetowy potrafi zrobić kolory o bardziej subtelnych odcieniach.,
  • wydruk laserowy cechuje się wyższym połyskiem, który jest tym większy im silniejsze jest natężenie koloru,
  • druk offsetowy może wykorzystywać do druku tzw. Kolory specjalne (Pantone), których reprezentacja cyfrowa jest tylko podobna a nie taka sama.
  • Odbitka wykonana w technice cyfrowej jest gotowa do dalszej obróbki bezpośrednio po opuszczeniu maszyny, druk offsetowy wymaga pewnej ilości czasu na schnięcie.

W jaki sposób powinny być przygotowane pliki graficzne (zdjęcia)?
Aby uzyskać dobrze wydrukowane zdjęcia, powinny być one w rozdzielczości pomiędzy 200 a 300 dpi, dla rozmiaru, w jakim będą drukowane. Dla zdjęć, które mają zostać powiększone, rozdzielczość skanowania również musi zostać zwiększona, np. zdjęcie o rozmiarze 5x5 cm, które ma być dwukrotnie powiększone i wydrukowane w rozmiarze 10x10 cm powinno być zeskanowane z dwukrotnie powiększoną rozdzielczością w stosunku do pożądanej rozdzielczości końcowej, tj. min. 400 dpi.

Czym jest rozdzielczość plików graficznych?
Rozdzielczość informuje o ilości pojedyńczych punktów na danym obszarze, w przypadku plików graficznych, na calu kwadratowym. Oznaczenie 250 dpi mówi, że wielkość pojedynczego punktu wynosi 1/250 cala czyli ok. 0,01mm a na jednym calu kwadratowym znajduje się 250x250 punktów. Jeżeli obraz zostanie powiększony, jego rozdzielczość zmniejszy się, a zatem spadnie też jakość. Orientacyjnie dwukrotne powiększenie zdjęcia powoduje dwukrotne zmniejszenie rozdzielczości.

O czym informuje gramatura papieru?
Jest ona określeniem wagi papieru, np. gramatura 200g oznacza, że 1m² papieru waży 200g. Wskaźnik ten wykorzystuje się także do określania grubości papieru. Standardowo cięższy papier jest sztywniejszy od cieńszego. Należy jednak pamiętać, że takie porównania mają zastosowanie tylko dla tego samego rodzaju papieru, gdyż np. papier kredowy 220g jest bardziej wiotki niż karton offsetowy 200g. W technice cyfrowej i offsetowej uzywa sie materiału o gramaturze od 45g do 350g.

Na jakich rodzajach papieru można drukować?
W przypadku druku laserowego drukujemy na papierach satynowanych, gładkich, o wysokim stopniu białości (papier do druku cyfrowego) lub na normalnych papierach offsetowych. Druk czarno-biały, wykorzystuje także papier offsetowy. Dodatkowymi nośnikami na jakich możemy drukować, są:

  • transparentne folie prezentacyjne,
  • papiery barwione w masie, perłowe, metalizowane, fakturowane,
  • "papier niezniszczalny" (to tak naprawdę tworzywo sztuczne w zupełności odporne na wilgoć i podarcie),
  • biała i przezroczysta folia samoprzylepna (nadruk po stronie nie pokrytej klejem).

W przypadku zapotrzebowania na jakiś szczególny papier prosimy o podanie jego nazwy. Jeśli tylko będziemy mogli na nim wydrukować, kalkulację z jego wykorzystaniem prześlemy pocztą elektroniczną. Jednakże papier ten musi być przez producenta określony jako papier nadający się do kolorowych urządzeń laserowych.

Co jest ważne w przygotowaniu danych do druku?
Przyjmujemy dane do druku w postaci tzw. plików otwartych (pliki programów graficznych (CorelDraw do wersji 2017 włącznie, Adobe PhotoShop, Ilustrator, InDesign), dokumenty MsOffice (do wersji 2016, StarOffice i OpenOffice) nie wymagające specjalnego przygotowania, jak też pliki zamknięte (postscript, pdf) przygotowane do druku. Ważne jest aby w przesłanej pracy "zamienić fonty na krzywe" lub przesłac wraz z plikiem pracy same fonty. Także pliki PDF muszą zostać przygotowane zgodnie z profilem "do druku wysokiej jakości".

Pliki otwarte.
Ta forma dostarczania plików przeznaczona jest dla osób nie mających doświadczenia z przygotowaniem danych do druku. Proponujemy następującą procedurę:

  • dane zostają przesłane do nas bez specjalnego przygotowania,
  • całość zostaje sprawdzona i w przypadku konieczności wprowadzenia zmian, przez Zleceniodawcę wysyłana jest dokładna informacja co i jak należy zmienić,
  • poprawiony plik jest przygotowywany do druku i drukowany.

Na co zwrócić uwagę:

  • Rozdzielczość bitmap (zdjęcia, obrazy zeskanowane), która powinna być z przedziału od 200 do 300dpi dla obrazów w skali 1:1,
  • Użyte w pracy czcionki, najlepiej jak zostaną zamienione na krzywe lub dołączone w dokumencie lub jako osobne pliki (uwaga: nie wszystkie czcionki można dowolnie kopiować ponieważ większość z nich jest chroniona prawem autorskim).
  • Odpowiednie powiększenie tła, aby wychodziło ok. 2 mm poza żądany format druku na każdej z krawędzi (tzw. spady).
  • Wszelkie teksty lub istotne znaki graficzne powinny być odsunięte od krawędzi użytku co najmniej na 3mm.
  • Jeśli chcesz aby jakaś strona twojej pracy była wydrukowana tylko w kolorze czarnym (czarno-biała) zwróć szczególną uwagę na to aby na tej stronie nie pojawiły się żadne inne kolory oprócz czarnego zapisanego w formacie CMYK (C:0, M:0, Y:0, K:100). Pamiętaj że niektóre programy mogą umieszczać na stronach pewne znaki drukarskie, które w szczególnych przypadkach zostaną zapisane jako kolor czarny, ale inaczej zdefiniowany, np.: C:100, M:100, Y:100, K:100. W takiej sytuacji strona zostanie potraktowana jako kolorowa. To samo dotyczy kolorów zapisanych w formacie RGB - nawet jeśli to będzie "czarny" RGB, to będzie on potraktowany jako kolor inny niż "czarny" CMYK.

Pliki zamknięte.
Przesyłanie danych w plikach zamkniętych (postscript, pdf) jest najpewniejsze, jednak wymaga odpowiedniego przygotowania pracy. Przeznaczone jest więc dla osób posiadających pewien zasób wiedzy z zakresu przygotowania prac do druku.
Na co zwrócić uwagę:

  • Zamiana czcionek na krzywe,
  • Rozdzielczość powinna być w zakresie pomiędzy 200 a 300 dpi dla obrazów w skali 1:1,
  • Systemem kolorów, w którym zapisana są kolory pracy powinien być CMYK,
  • Aple i grafika znajdująca się na krawędzi strony, powinna wychodzić ok 2 mm poza obszar użytku,
  • Ustawienie linii cięcia i bigowania,
  • Praca musi być zapisana jako kompozyt - BEZ ROZBARWIEŃ na poszczególne kolory!
  • Wszelkie teksty lub istotne znaki graficzne powinny być odsunięte od krawędzi użytku co najmniej na 3mm.
  • Jeśli chcesz aby jakaś strona twojej pracy była wydrukowana tylko w kolorze czarnym (czarno-biała) zwróć szczególną uwagę na to aby na tej stronie nie pojawiły się żadne inne kolory oprócz czarnego zapisanego w formacie CMYK (C:0, M:0, Y:0, K:100). Pamiętaj że niektóre programy mogą umieszczać na stronach pewne znaki drukarskie, które w szczególnych przypadkach zostaną zapisane jako kolor czarny, ale inaczej zdefiniowany, np.: C:100, M:100, Y:100, K:100. W takiej sytuacji strona zostanie potraktowana jako kolorowa. To samo dotyczy kolorów zapisanych w formacie RGB - nawet jeśli to będzie "czarny" RGB, to będzie on potraktowany jako kolor inny niż "czarny" CMYK.

W przypadku problemów z przygotowaniem danych do druku prosimy przesłać e-mailem (infodruk@infodruk.pl) posiadane materiały. W razie pytań skontaktujemy się z Państwem i dołożymy wszelkich starań, aby wydrukowana praca spełniła pokładane w niej oczekiwania.

Dlaczego skalkulowana cena druku przy małym nakładzie jest wysoka?
Często na cenę danej pracy składa się wiele czynników, w tym koszty związane z introligatornią - czyli po prostu wykończeniem pracy. W niektórych przypadkach wymagane jest ustawienie maszyn, czy też przygotowanie stanowiska pracy dla introligatora pod konkretną pracę, co jest czasochłonne i niezależne od wielkości nakładu danej pracy. Z tego też powodu często przy małych ilościach, rzędu kilku sztuk, przeważającym kosztem pracy jest stały koszt związany z introligatornią, który mocno zawyża jednostkową cenę. W takich sytuacjach warto rozważyć druk trochę większego nakładu gdzie, co od razu widać, cena jednostkowa jest znacznie korzystniejsza.

Słowniczek -> pojęcia

Bigowanie

Bigowanie to wykonywanie trwałych wgnieceń w grubych papierach (przy gramaturach powyżej 120g), niezbędne przy ich składaniu (np.: zaproszenia). Brak bigu uniemożliwia dokładne złożenie i powoduje pękanie papieru. Wszystkie produkty, które tego wymagają, zawierają bigowanie.

Blokowanie

Blokowanie jest sposobem łączenia pojedyńczych kart papieru przez połączenie ich klejem który pokrywa całą krawędź bloku

Bitmapa

Bitmapa albo inaczej mapa bitowa, to elektroniczny sposób reprezentacji obrazu, który opiera się na definicji koloru poszczególnych punktów składowych (pikseli). Inaczej – bitmapa to obraz składający się z punktów, z których każdy ma jakiś określony kolor, tworzących razem konkretny obraz. Przykładem bitmapy może być zdjęcie zapisane komputerowo. Po powiększeniu takiego zdjęcia można zauważyć drobne punkty – piksele – z których składa się cały obraz. Pojedynczy taki piksel nie jest w stanie pokazać nic za wyjątkiem pojedyńczego koloru. Natomiast zbiór np. 4096 pikseli może stworzyć ciekawą ikonę, która jest standardowym elementem dzisiejszych systemów operacyjnych (np. Windowsa).

CMYK

Cyan-Magenta-Yellow-Black; niebieski-zielony-purpura-żółty-czarny – sposób opisu barwy za pomocą czterech kolorów podstawowych. Inaczej mówiąc, CMYK to sposób opisu kolorów stosowany w poligrafi, gdzie każdy kolor składa się z procentowego udziału 4 kolorów podstawowych (Cyan, Magenta, Yellow i Black). Nasycenie każdego z kolorów definiowane jest w skali 0-100. Im większa wartość tym dany kolor jest bardziej intensywny, a maksymalne nasycenie wszystkich kolorów daje w efekcie czerń.
CMYK

Druk Cyfrowy

Druk Cyfrowy polega na tym, że obraz komputerowy jest bezposrednio przekazywany do urządzenia drukującego (maszyna cyfrowa) w której nastepuje jego przetworzenie i wydrukowanie bezpośrednio na oczekiwanym papierze. Dzięki takiej technologii pomija się wszelkie procesy pośrednie, które są niezbędne do przygotowania druku w technice offsetowego. Wszystko to wpływa na to, że druk cyfrowy jest bardziej ekonomiczny przy niskich nakładach oraz charakteryzuje się niezwykle szybką realizacją. Dodatkowe zalety druku cyfrowego to:

  • skrócenie czasu wykonania prac,
  • możliwość tworzenia prac personalizowanych,
  • możliwość druku dokładnie w potrzebnym nakładzie i łatwy dodruk nawet jednostkowych egzemplarzy,
  • odporność na wilgoć,
  • możliwość dalszej obróbki (np. cięcia) zaraz po wydrukowaniu arkuszy (tzw. suchy druk),

wady to:

  • nieopłacalność przy wysokich nakładach,
  • nieopłacalność druku w jednym, (chyba że czarnym) czy dwóch kolorach.
Dpi

Dots per inch – inaczej jednostka rozdzielczości, to termin określający ilość pojedyńczych pikseli na jednym calu (patrz: Słowniczek -> bitmapa). Im więcej pikseli znajduje się na jednym calu bitmapy, tym więcej szczegółów może przedstawić taka rysunek. Aby uzyskać zadowalającą jakość obrazu, w różnych przypadkach stosuje się różne rozdzielczości, np. do prezentacji obrazu na ekranie monitora wystarczy bitmapa o rozdzielczości 72dpi (co znaczy, że na cal takiej bitmapy przypadają 72 piksele). Natomiast, aby bitmapa, która ma być wydrukowana prezentowała się dobrze i ostro, musi mieć rozdzielczość (w zależności od techniki druku) 200-300dpi. W przypadku techniki druku cyfrowego minimum wynosi 250dpi.
Ważne: Niektóre programy graficzne dają możliwość sztucznego podnoszenia rozdzielczości poprzez zastosowanie tzw. interpolacji. Taki sposób zwiększania rozdzielczości jest niedopuszczalny, ponieważ nie powoduje on zwiększenia ilości informacji zawartej na calu kwadratowym obrazu. Powoduje on jedynie, że np. w przypadku, gdy podniesiemy rozdzielczość czterokrotnie, każdy piksel zostanie podzielony na cztery piksele o takich samych wartościach koloru, a następnie nastąpi uśrednienie koloru wszystkich sąsiadujących ze sobą pikseli, aby przejście kolorystyczne było płynniejsze. Zazwyczaj jedynym efektem jaki dzięki temu się uzyskuje jest efekt braku ostrości – obraz staje się rozmyty.

Druk offsetowy

Technika drukowania płaskiego, w której farba drukarska przenoszona jest z formy drukowej na papier. Proces przygotowania pracy do druku w technologii offsetowej jest czasochłonny i kosztowny. Pierwszym krokiem jest wykonanie montażu arkusza drukarskiego z wykonanych projektów tak, aby optymalnie wykorzystać powierzchnię druku (dobrze przygotowana i naświetlona praca pozwala pominąć ten proces lub skrócić go do minimum). Kolejnym etapem jest naświetlenie bezpośrednio matryc drukowych. Zalety druku offsetowego to między innymi:

  • opłacalność druku wysokich nakładów,
  • możliwość druku na nietypowych materiałach (np. srebrny samoprzylepny papier etykietowy, gruby karton – 300g/m2),
  • duża swoboda w manipulowaniu kolorami w procesie samego druku,
  • możliwość stosowania, oprócz standardowych kolorów CMYK, kolorów tzw. specjalnych Pantone,
  • opłacalność druku w 1 lub 2 kolorach (np. zielonym i złotym),

Wady druku offsetowego to:

  • długotrwały i kosztowny proces przygotowania pracy do druku,
  • czas potrzebny na wyschnięcie farby po druku,
  • nieopłacalność druku niskich nakładów,
  • bez najwyższej jakości sprzętu (niezwykle kosztownego) utrzymanie powtarzalności koloru w obrębie jednego jak i kolejnych nakładów jest niezwykle trudne.
  • brak możliwości personalizacji.
Formaty papieru

Znormalizowany format papieru oznacza się symbolem szeregu A, B lub C w połączeniu ze wskaźnikiem cyfrowym 0, 1, 2 itd. W poligrafii w Polsce stosuje się papiery o wymiarach (w nawiasach podano rozmiar brutto papierów stosowanych do druku:

 

symbol szeregu

wskaźnik cyfrowy

A

B

C

0

841 × 1189

1000 × 1414

917 × 1297

1

594 × 841 (610x860)

707 × 1000 (700x1000)

648 × 917 (640x900)

2

420 × 594 (430x610)

500 × 700

458 × 648 (450x640)

3

297 × 420 (305x430)

353 × 500 (350x500)

324 × 458 (320x450)

4

210 × 297 (215x305)

250 × 353 (250x350)

229 × 324 (225x320)

5

148 × 210 (215x305)

177 × 250 (175x250)

162 × 229 (160x225)

6

105 x 148

125 x 177

115 x 162

DL – format kopert dla papieru o rozmiarze 1/3A4. koperta ma wymiary 220 x 110. Czasami możemy spotkać się z określeniem koperty M65.
Wszystkie wartości podane w milimetrach.
Standardowo drukujemy na arkuszach SRA3, tj. 320x450mm.

Formaty plików graficznych

Formaty stosowane do reprezentowania obrazów przechowywanych w komputerach. Istnieją dziesiątki różnych formatów plików graficznych, m.in.: JPEG, TIFF, CDR, AI, EPS, PRN, PS, PDF. Rodzaje plików możemy podzielić na kilka typów:
JPEG – to format przechowujący obraz w postaci bitmapy, pozwalający na kompresję tego obrazu. Kompresja pozwala zmniejszyć rozmiar pliku kosztem jakości obrazu. Raz skompresowany i zapisany plik JPEG nie odzyska swojej oryginalnej jakości. Kompresja rzędu 5-7% jest praktycznie niezauważalna dla oka, a pozwala dość znacząco zmniejszyć rozmiar pliku.
TIFF – to format przechowujący obraz w postaci bitmapy. Odwzorowuje on najlepiej oryginał, niestety kosztem ogromnych rozmiarów plików. Istnieje możliwość zastosowania wewnętrznej, bezstratnej kompresji grafiki dla plików TIFF, niestety pliki te nie dają się tak dobrze kompresować jak pliki JPEG i nie wszystkie aplikacje potrafią taki skompresowany plik TIFF odczytać.
CDR – to format zapisu grafiki programu CorelDraw.
AI – to format zapisu grafiki programu Adobe Ilustrator.
EPS – Encapsulated PostScript – dość uniwersalny format przechowujący zarówno grafikę wektorową, jak i bitmapy. Jest to dobre rozwiązanie jeśli trzeba przenieść pracę wykonaną np. w programie CorelDraw do programu Adobe Ilustrator.
PRN, PS – PostScript – pliki tego formatu przechowują grafikę wektorową i bitmapy w postaci gotowej do druku. Generowanie takiego pliku polega na wydrukowaniu pracy poprzez odpowiedni sterownik drukarki, który zamiast wysyłać dane na drukarkę zapisuje je do pliku dla późniejszego wykorzystania. Format ten jest zdecydowanie najlepszy, jeśli prace mają trafić do drukarni, gdyż dobrze przygotowany plik PostScript zapewnia dokładne odwzorowanie wydrukowanej pracy w stosunku do oryginalnego projektu przygotowanego w dowolnym programie graficznym. Programy graficzne typu CorelDraw pozwalają również kompresować zarówno bitmapy, jak i grafikę wektorową przy zapisywaniu plików w formacie PostScript. Wadą tego formatu są jednak bardzo duże rozmiary pliku.
PDF – Portable Document Format, format dokumentu przenośnego, bardzo popularny format zapisu grafiki i tekstu firmy Adobe. Początkowo wymyślony z przeznaczeniem do wykorzystania w internecie, obecnie ze względu na popularność i możliwość dostosowania jakości przechowywanej grafiki do własnych potrzeb stosowany również w przemyśle poligraficznym. Dobrze przygotowany plik PDF może ułatwić pracę grafikom i drukarzom, zapewniając wierne odwzorowanie oryginalnych plików źródłowych. Jedną z niekwestionowanych zalet formatu PDF jest niezależność od platformy sprzętowej i zarazem możliwość wewnętrznej kompresji danych. Dzięki temu dobrze wygenerowany plik PDF na komputerze iMac w Stanach Zjednoczonych może być szybko przesłany do Polski poprzez internet i otwarty na zwykłym komputerze PC pracującym pod dowolnym systemem operacyjnym bez szkody dla wyglądu tego pliku.

Mailingi to forma reklamy rozsyłanej pocztą. Informacje kierowane do szerokiego grona odbiorców, są jednak często personalizowe.
Insert to dodatkowy element dołączany do przesyłki, czasopisma, mailingu itp.

Gramatura papieru

Gramatura wyrażana jest w g/m² (gramach na metr kwadratowy). W przypadku tego samego rodzaju papieru, służy również do określenia jego sztywności – im wyższa gramatura tym papier jest grubszy i sztywniejszy. Powszechnie stosowany papier ma gramaturę 80 g/m2, co znacza że 1 m2 tego papieru (arkusz o wymiarach 1x1m) waży 80g

Kolorystyka druku

Opcja ilości kolorów druku określa, w jakich kolorach będzie drukowana dana strona pracy. Do wyboru są 3 możliwości:

  • pełen kolor: strona jest drukowana w czterech kolorach CMYK
  • kolory specjalne: strona jest drukowana przy pomocy specjalnego koloru farby wg Pantone - dostępne tylko w druku offsetowym
  • czarny: strona jest drukowana w jednym kolorze - czarnym
Nakład druku

Nakład to ustalona liczba egzemplarzy jednego wydania druku oprawionego lub nie oprawionego (książki, czasopisma itd.). Inaczej ilość.

Oprawa introligatorska

Sztywna elegancka oprawa z możliwością nadruku lub tłoczenia. Wykonywana ręcznie, przez co stosunkowo kosztowna.

Oprawa blokowa

Stosowany przez nas sposób oprawy blokowej polega na zszyciu wszystkich wewnętrznych kartek w grzbiecie, a następnie oklejeniu okładką.

Oprawa zeszytowa

Oprawa zeszytowa to sposób łączenia kartek publikacji, broszur polegający na zszyciu metalowymi zszywkami wszystkich złożonych arkuszy przez środek (tak, jak zeszyty).

Opracowanie graficzne

Opracowanie graficzne polega na graficznej obróbce dostarczonych materiałów takich jak teksty, zdjęcia, rysunki, itp. Nie zawiera ono w związku z tym przygotowywania tych danych, a więc robienia zdjęć, czy redagowania tekstów. W ramach podanej ceny wliczone są dwie tury poprawek umożliwiające dogranie wyglądu pracy do wyobrażeń Klienta. W sytuacji, gdy po zmianach praca nie uzyskała akceptacji możliwe są dwa wyjścia:

  • Dokonywanie dalszych zmian, które są odpłatne w wysokości 50zł za godzinę pracy grafika.
  • Anulowanie zlecenia na opracowanie graficzne.
Papier kredowy - powlekany

Papier kredowy - papier powlekany stosowany w technologii offsetowej lub cyfrowej do druku różnych materiałów reklamowych od ulotek do folderów, cienki papier kredowy wykorzystywany jest na ulotki, środki folderów, katalogów i broszur, papier firmowy. Gruby zaś na okładki, karty katalogowe, zaproszenia czy dyplomy. W druk offsetowy na papierze kredowym farby wysychają w długim okresie czasu dlatego druk ma tendencję do rozmazywania pod wpływem wilgoci i pocierania, dlatego często jest dodatkowo zabezpieczany lakierem lub folią (w szczególności na okładkach). Papiery (kartony) są powlekane błyszcząco lub mattowo, jedno lub dwustronnie.

Papier offsetowy - niepowlekany

Jest zwykłym papierem wykorzystywanym do normalnego druku offsetowego lub w popularnych urządzeniach kserograficznych i drukarkach, w druku cyfrowym stosowany do wydruków czarno-białych. W naszej ofercie znajduje się papier w gramaturze 80g, 90g, 100g, 120g, 150g.

PDF

Portable Document Format, format dokumentu przenośnego, bardzo popularny format zapisu grafiki i tekstu firmy Adobe. Początkowo wymyślony z przeznaczeniem do wykorzystania w internecie, obecnie ze względu na popularność i możliwość dostosowania jakości przechowywanej grafiki do własnych potrzeb stosowany również w przemyśle poligraficznym. Dobrze przygotowany plik PDF może ułatwić pracę grafikom i drukarzom, zapewniając wierne odwzorowanie oryginalnych plików źródłowych. Jedną z niekwestionowanych zalet formatu PDF jest niezależność od platformy sprzętowej i zarazem możliwość wewnętrznej kompresji danych. Dzięki temu dobrze wygenerowany plik PDF na komputerze iMac w Stanach Zjednoczonych może być szybko przesłany do Polski poprzez internet i otwarty na zwykłym komputerze PC pracującym pod dowolnym systemem operacyjnym bez szkody dla wyglądu tego pliku.
Personalizacja
Możliwość nanoszenia zmiennych informacji z dostarczonej bazy danych, np. nazwisk gości na zaproszeniach, adresów na kartach okolicznościowych, identyfikatorów imiennych ze zdjęciem każdego pracownika, zdjęć i nazwisk pracowników na listach pochwalnych, dyplomach okolicznościowych. Wykorzystywana do druku korespondencji seryjnej, książeczek opłat i druków przekazów z indywidualnym kodem kreskowym itp.

RGB

Red-Green-Blue, najpopularniejszy sposób zapisu barwy piksela. Kolor ten określa się poprzez zdefiniowanie nasycenia trzech składowych koloru: składowej czerwonej (Red), zielonej (Green) i niebieskiej (Blue). System stosowany do wyświetlania koloru na monitorze, gdzie światło jest emitowane. Nasycenie każdego z kolorów definiowane jest w skali 0-255. Im większa wartość tym dany kolor jest jaśniejszy, a maksymalne nasycenie wszystkich kolorów daje w efekcie barwę białą (czyli odwrotnie niż przy zapisie CMYK).
RGB

Papiery do druku cyfrowego

Papier do kolorowego laserowego druku cyfrowego, o wysokim stopniu bieli, satynowany, zapewniający wysoką jakość druku. W naszej ofercie występuje w gramaturach: 90g, 120g, 160g, 200g, 250g i 280g. Na przykład papier o grubości 90g i 120g stosuje się na cienkie ulotki, środek broszur, książek itp. Papier 250g jest stosowany na dyplomy, okładki itp., a na papierze 280g drukujemy wizytówki.
Słowniczek -> wzorzec druku
Wzorzec druku w przypadku technologii cyfrowej jest jednostkowym wydrukiem danej pracy identycznym z przyszłym nakładem. Umożliwia sprawdzenie poprawności druku kolorów, układu strony i tekstów. Dlaczego warto korzystać z wzorca druku? Przede wszystkim w celu upewnienia się, że gotowe druki będą wyglądać tak jak chcemy, żeby wyglądały. Dokładne sprawdzenie wzorca daje możliwość wykrycia błędu i jego poprawienia. Bardzo ważne jest stosowanie wzorców w przypadku przysyłania tzw. plików otwartych (w formacie innym niż post-script i pdf), gdzie łatwo o zmianę układu dokumentu na wydrukach, szczególnie w przypadku programów pakietu MS Office.

kontakt